pregnancy-week-by-week-week-5

Ennyi hetes terhes vagyok:

Terhesség hétről hétre: 5. hét

A magzat

A placenta (vagy más néven méhlepény) - ami a múlt héten kezdett kialakulni - , valamint az épp formálódó köldökzsinór már szállítják az embriónak az elengedhetetlen tápanyagokat az anya szervezetéből. Az oxigén, az aminosavak, a zsírok és cukrok mind létfontosságú szerepet játszanak ebben az elképesztő folyamatban. A specializálódott sejtek egyik rétegéből fejlődik ki az idegcsatorna, amiből majd később a gerincoszlop és az agy is kialakul. Napi 400 mikrogramm folsavbevitel segít abban, hogy a magzat a megfelelő ütemben fejlődjön. (Ideális esetben a kismamák már a fogantatás előtt elkezdik a folsav szedését.) Az embrió most akkora, mint egy kisebb narancsmag, úgy 1,3 - 2,5 mm-es. A szíve még csak egy egyszerű cső, ami rendszertelenül dobban egyet-egyet. Ez a hetek előrehaladtával egyre rendszeresebbé válik.

A terhesség

Hogy érzed magad most, hogy kismama lettél? Ha már próbálkoztál egy ideje, most valószínűleg rendkívül izgatott vagy! Talán aggódsz kissé amiatt, hogy vajon minden rendben lesz-e? Ha a terhesség meglepetésként ért, lehet, hogy a nyugtalanság vagy a bizonytalanság érzései kerítenek hatalmukba. Mindezek az érzések - a határtalan lelkesedéstől az anyai büszkeségen át a félelemig – teljesen normálisak! Fizikailag lehetnek olyan tüneteid, amelyek rendkívül hasonlóak a menstruáció előtt tapasztaltakhoz. A menstruációszerű görcsök vagy a deréktáji fájdalom a terhesség kezdetén is szokásos tünetek. Ahelyett, hogy küszködnél a fáradtsággal vagy a rossz közérzettel, inkább pihenj egy kicsit! Végy egy meleg (de nem forró!) fürdőt, hallgass valami kellemes zenét, vagy szundíts egy nagyot! S ha már a kényeztetésnél tartunk: ideje, hogy mostantól úgy bánj a testeddel, mint egy kinccsel! Étkezz kiegyensúlyozottan és élj olyan egészségesen, amennyire csak tudsz!

Szakértőinktől

Kettő helyett enni nem jelenti azt, hogy kétszer annyit kell ennünk! „A legtöbb várandós nőnek csak napi 300 kalóriával van többre szüksége” – mondja Csordás Ágnes védőnő. „Ez például 2 csésze alacsony zsírtartalmú tejnek, egy kis jégkrémnek, egy sajtkrémes zsömlének vagy egy tonhalas szendvicsnek felel meg.”

Ez is érdekelhet: