Five-ways-to-encourage-your-toddler-to-talk

Hogyan segíthetjük a kis tipegőt a beszédkészség elsajátításában?

Csodálatos érzés a korábban teljesen néma kisbabánkat hallani, ahogy szavakat formálva beszélni kezd. Türelemmel, némi humorral és számos beszédhez alkalmas lehetőséggel nagyon emlékezetes pillanatokra számíthatunk.

Egy pillanat -- kis csemeténk úgy tesz, mintha könyvet olvasna fel plüssmackójának? Jöhet a nagy büszke szülői mosoly!

Onnantól kezdve, hogy babánk elmúlt 12 hónapos, a „fecsegő-tipegő" korszakba lép. Fontos azonban, hogy amíg gyermekünk fejleszti saját beszédkészségét, addig ne hasonlítgassuk össze más gyerekekkel! Minden kisgyerek más tempóban fejleszti saját beszédkészségét, s minden gyerek más személyiséggel rendelkezik. Egyesek még egy éves koruk után sem beszélnek annyit mint mások.

Most hogy ezt tudjuk, íme öt különböző módszer arra, hogy aktív szókísérletezésre bátorítsuk szemünk fényét. Készüljünk fel nagy csevegésekre!

Próbajáték
A legtöbb kisgyerek nagyjából 50 szót tud egy éves korára. Vannak akik már egy-két szót egymáshoz illesztve rövid mondatokat is alkotnak. Az utánoztás fontos eszköze a beszéd tanulásnak. Játsszunk el babánkkal beszédcentrikus helyzeteket, mint pl. amilyen a telefonálás, ahol hatalmas élvezettel csicsereg majd a kagylóba.
Nagyszerű módszer meg a gyermekek beszédre történő sarkallására, a bolt szituáció eljátszása. Hagyjuk, hogy körbe ültesse plüss játékait az étteremben, vagy zöldségeket vásároltasson velük a játék kasszánál. Próbáljunk meg minél több időt hagyni gyermekünknek a játékra, hogy minél többet fejlődhessen kreativitása. Hatalmas élmény figyelni, ahogy kis játékaikkal játszanak és ahogy beszélnek hozzájuk.

Olvassunk együtt!
Próbáljunk meg, legalább naponta egy könyvet hangosan elolvasni együtt! Emellett érdemes a könyvtárat is gyakran meglátogatni. Ahogy olvasunk, kérjük meg gyermekünknek, hogy ő lapozzon az oldalak között. Mutassunk rá a képekre, és kérdésekkel próbáljuk meg beszédre ösztönözni: ( pl. "Mit mondd a kutya?" vagy Hol van a bácsi?") Ha új könyvek érkeznek a kollekcióba, olvassuk el őket újra és újra! Könnyeden lehet, hogy el leszünk képedve azon, gyermekünk milyen gyorsan megjegyzi a történeteket; nehány ponton talán majd be is csatlakozik a történetszálba. Később mondjuk neki, hogy olvassa fel kedvenc történeteit plüssállatainak!

Beszélgessünk gyermekükkel!
Gyermekünkkel beszélgessünk mindennapi felnőtt hangunkon. Amint babánk átlépi az egy éves kort, vigyük lejjebb hangunk magasságát, és kezdjünk el vele normális hangon beszélni. Ekkor el fog kezdeni utánozni minket, megfigyelni hangunkat, s talán el is kezd majd beszélni. Beszédünk mellé igyekezzünk gesztikulálni, hogy gyermekünk is ugyanezt tehesse, mikor nem talál egy bizonyos szót.

Kérdezősködjünk!
A kisgyerekek két éves koruk tájékán elkezdenek két-három szavakból álló mondatokat összerakni. Ezeknek továbbfejlesztését ösztönözhetjük, ha naponta többször kérdéseket teszünk fel csemeténknek. (Pl. ,,Mit szeretnél?" ,,Vagy Mi ez?") Igaz, egyszerű mondataik nem állnak túl sok szóból, a lényeget általában mégis sikerül megértetniük. Kommunikáljunk folyamatosan babánkkal, s akkor is bólogassunk mosolyogva, mikor esetleg hibásan mondd valamit!

Új szavak bemutatása
Kisgyermekünk első szavai között minden bizonnyal családtagok nevei, kedvenc játékai, napi használatba vett otthoni tárgyak (pl. lámpa, tej) szerepelnek majd. Nagyon fontos, hogy a beszékészségek elsajátítását részben önállóan tanulják. Mutogassunk folyamatosan dolgokra, melyeket körülírhat a gyermek: ezek lehetnek testrészektől kezdve madarak, fák, és egyéb természeti dolgok. Mindenek felett azonban igyekezzünk elvezetessé tenni a tanulást!

Ez is érdekelhet: