5 módszer a motoros készség fejlesztésére

Suzanne Dixon

A gyermekek keze napjainkban egyre ügyesebb ahhoz, hogy elsajátíthassák a különféle finom kézmozdulatokat igénylő feladatokat. Megtanulják összehangolni a szemeiket és kezeiket, ami végül bámulatos dolgok létrehozását teszi lehetővé.

Ebben a korban, ha a baba egyik keze tüsténkedik, a másik is szintén mozgásba lendül. Ez az ún. „tükör effektus” az idegrendszer fejlődésével, idővel elhalványul.

Most azonban még a gyerekek nagy valószínűséggel mindkét kezüket egyformán használják, amit hamarosan felvált egyfajta preferencia. Kövessük figyelemmel, hogy melyik kezét részesíti előnyben étkezésnél, vagy színezésnél – a későbbiek során az a kéz válhat a dominánssá. (Az egyik láb is be fogja tölteni ezt a szerepet, így azt is megfigyelhetjük, hogy melyik lábával rúgja el a labdát.)

Íme, néhány módszer gyermekünk kézügyességének fejlesztéséhez:

1. Vonjuk bele az öltözködésbe!

Kezdjük el felhúzni a zipzárat és hagyjuk, hogy ő fejezze be! Engedjük gyakorolni a begombolást is. Bár ezek nagy kihívások, azonban hamarosan látni fogjuk a fejlődést.

2. Engedjük, hogy gyakran használja az evőeszközöket!

Kisbabánk immáron elsajátította a kanállal és villával való étkezés csínját-bínját. A késhasználat még mindig okozhat problémákat, de ha könnyű ételeken engedjük a gyakorlást, gyorsan ráérez a fogására.

3. Játsszunk a vízzel!

Adjunk lehetőséget arra, hogy csemeténk kiélje "öntözgető képességeit" a kádban, illetve egy vízcsap közelében. Ha belejött abba, hogy egyik pohárból a másikba ügyesen áttölti a folyadékot, engedjük, hogy az étkezőasztalnál is érvényesítse az elsajátított képességet és kitölthesse magának az ivóvizet!

4. Kreatívkodjunk!

Gyermekünk jobbkezessége leginkább zsírkrétával, vagy színesceruzával való rajzolás illetve színezés közben mutatkozik meg (persze felnőtt felügyelete mellett).

Várjuk meg, hogy kezébe vegyen egy zsírkrétát, amelyet először ökléből, később ujjaiból mozgat. Öt éves korára bizonyára már elsajátította a "háromujjas" fogástechnikát. Gyerkőcünk kusza vonalai értelmet kezdenek nyerni. Hamarosan köröket is meg tud rajzolni, így már egy emberi alakzatot is össze tud rakni. Először csak pálcikaembereket látunk majd, ez azonban ugyanúgy elismerésre méltó lépés!

5. Gyakoroljuk a tollforgatástt!

Mutassunk gyermekünknek vonalakat és alakzatokat, melyeket lemásolhat. Eleinte lehetséges, hogy csak a vízszinteseket és függőlegeseket lesz képes rajzolni, de ez csak egy csodálatos folyamat kezdete: megtanulja, hogyan vesse papírra gondolatait!

Sütik elfogadása