newborn-carefeeding-basics-planning-your-babys-meals

A táplálkozás alapjai: bébiételek megtervezése

Wendy Kalen

Mire babánk eléri a 12 hónapos kort, készen áll a változatos, szilárd ételek fogyasztására. Megbizonyosodni arról, hogy gyermekünk minden fontos tápanyaghoz hozzájut amire szüksége van, nem is olyan nehéz feladat! Csupán pár dolog van, amit észben kell tartanunk: változatosság, teljes értékű ételek, és nyugalom!

Egy, kettő, három, négy


Hogy emlékezzünk arra, hogyan (és mivel) etessük csemeténket, használjuk az „egy, kettő, három, négy” szabályt. Egy nap, két (vagy három) alkalommal egyen keveset (snack-et) a baba, legyen három főétkezés, és az alábbi négy ételcsoportból válogassunk az anyatejen és tápszeren felül!

1. Fehérjék Vörös hús, szárnyas, hal, tojás
2. Tejtermékek Tej, sajt, joghurt
3. Szénhidrátok Gabonafélék, rizs, burgonya, kenyerek, tészta
4. Zöldségek és gyümölcsök

Az étkezések számán felül, íme, néhány javaslat az étkezés során felszolgálandó adagok méretéről.

napi adagok és fejadag méretek



Fehérjék
• ¼ bögrényi főtt, felkockázott szárnyas, vörös hús, vagy tofu
• ¼- ½ bögrényi túró
• ¼- ½ bögrényi felvert tojás

Tejtermék
• ¼-½ bögrényi joghurt
• ¼- ½ bögrényi felkockázott sajt

Keményítő tartalmúak
• 1 babakeksz/kréker
• ¼ bögrényi nokedli, tészta, rizs vagy krumpli
• ¼ bögrényi főtt gabona

Gyümölcsök és zöldségek
• ¼- ½ bögrényi felkockázott gyümölcs
• ¼ - ½ bögrényi sárga vagy narancssárga zöldség
• ¼ -1/2 bögrényi zöld zöldség

Tej
• Ne felejtsük el, hogy az egészséges fejlődéshez a babáknak emellett még szükségük van az anyatejre!
• 100-180 ml anyatej vagy tápszer minden étkezés során (beleértve a kisebb étkezéseket)

Gyümölcslé
Nehéz megtiltani babánknak a gyümölcslevet, ha szereti, de nem árt tudni, hogy egy darab gyümölcs több vitamint és rostot kínál. Ebben az időszakban fontos, hogy babánkat ne szoktassuk hozzá az édes gyümölcslevek gyakori ivásához, így nem fogyaszt majd túl sok cukrot és nem akar majd állandóan csak azt inni. Ezen a ponton érdemes napi 100-180 milliliterben korlátozni a gyümölcslevet.

Használjuk ezeket a fenti tippeket, hogy rávezessük babánkat a helyes étkezési szokás egy életen át végigkísérő örvényére. Már kicsi korában kezdjük el hozzászoktatni az egészséges ételek változatos fajtáihoz megfelelő mennyiségben, így nem csak egészséges szokásokat alakítunk ki, de megkapja azt a legszükségesebb táplálékot, ami azért kell, hogy erős kisgyermekké válhasson.

Ez is érdekelhet: